Välkommen till ett spännande morgonmöte med Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen. Gunilla gör presentation med fokus på några exempel från prövad reklam samt lite kort om regelverket och framtiden
Efter inledningen kan deltagarna ställa sina frågor och diskutera. Välkommen!
Om Green Washing Direktivet
EU-parlamentet gav den 17 januari klartecken för det nya direktivet ”Empowering Consumers for the Green Transition” (ECGT), som förbjuder vilseledande miljö- och hållbarhetspåståenden och främjar transparent kommunikation. Syftet är att förhindra greenwashing och förenkla för konsumenter att ta informerade och hållbara beslut vid köp av produkter i EU. Direktivet innehåller nya regler för hållbarhetsmärkningar, krav på rapportering av produkters reparerbarhet och varaktighet och förbud mot, i fakta, ogrundade miljö- och hållbarhetspåståenden.
<En undersökning som EU-kommissionen gjort visar att 53 % av de undersökta gröna påståendena var vaga, missvisande eller baserades på ogrundad information. Dessutom saknade 40 % av påståendena bevis.
Vill du också bli medlem i CBN Chamber Business Networks; sänd oss ett mail på info@cbn.se eller fyll i formuläret nedan. Välkommen!